Als u problemen ondervindt bij het zelfstandig thuis wonen, kunt u hiervoor ondersteuning vragen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De Wmo wordt uitgevoerd door de gemeente en is erop gericht dat iedereen in de samenleving kan meedoen en zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen.
Aanpak
Wilt u uw problemen of vragen op het gebied van zelfstandig wonen en meedoen aan de samenleving bespreken, maak dan eerst een Wmo-melding.
U kunt de Wmo-melding op drie manieren doen.
- Online met DigiD. Start de melding via de knop bij ‘Aanvragen’. Vervolgens kunt u bovenaan het formulier kiezen voor 'Inloggen met DigiD'.
Let op: als u met uw DigiD de melding wilt laten doen door iemand anders, zoals een familielid of mantelzorger, dan moet u die persoon officieel machtigen. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD - Online zonder DigiD. Start de melding via de knop bij ‘Aanvragen’ en vul het formulier in.
- Met het Meldingsformulier Wet maatschappelijke ondersteuning. U kunt dit formulier opvragen bij het Amstelveenloket. U kunt het formulier vervolgens invullen, ondertekenen en sturen:
o per e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.;
o per post (zonder postzegel) naar: Gemeente Amstelveen, Team Wmo, Antwoordnummer 103, 1180 VB Amstelveen.
Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Hiervoor is ondersteuning beschikbaar via bijvoorbeeld:
Het Amstelveenloket helpt u ook graag. Kijk hoe u het Amstelveenloket kunt bereiken onder ‘Contact’ op deze pagina.
Na de melding: onderzoek
Als u de melding gemaakt heeft, ontvangt u een bevestiging per mail. Ook ontvangt u een ontvangstbevestiging per post. In deze brief wordt u geïnformeerd over de behandeling van uw melding. Er wordt een afspraak gemaakt voor een gesprek bij u thuis. In sommige situaties kan ervoor gekozen worden om uw melding telefonisch te bespreken. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn, zoals een familielid, kennis, begeleider of een cliëntondersteuner. In dit gesprek bespreekt de medewerker met u al uw vragen en problemen.
De medewerker bekijkt samen met u wat u zelf of met hulp van uw eigen omgeving kunt oplossen. En of er voorzieningen zijn waar u gebruik van kunt maken zoals hulp via een vrijwilligersorganisatie of hulp/zorg via andere regelingen. Blijven er problemen bestaan die niet op een andere manier op te lossen zijn, dan kan vanuit de Wmo ondersteuning worden geboden.
In sommige situaties kan het nodig zijn dat het onderzoek wordt uitgebreid met een medisch advies via een keuringsinstantie. Dit wordt altijd vooraf met u besproken.
Vormen van ondersteuning
Vormen van ondersteuning die de gemeente biedt vanuit de Wmo zijn bijvoorbeeld:
- aanpassingen in uw woning
- een rolstoel
- vervoer zoals een scootmobiel of Wmo vervoer
- huishoudelijke hulp
- begeleiding thuis
- dagbesteding
- voorzieningen ter ontlasting van mantelzorgers
Vormen van ondersteuning die niet vanuit de Wmo kunnen worden geboden:
- Loophulpmiddelen of meubels zoals een hoog-laagbed of zitvoorzieningen. U kunt deze hulpmiddelen aanvragen via uw zorgverzekeraar.
- Eenvoudige loophulpmiddelen, zoals rollators, krukken en looprekken. U kunt deze hulpmiddelen zelf kopen of huren. Bijvoorbeeld bij een thuiszorgwinkel. Het is ook mogelijk dat uw zorgverzekeraar deze hulpmiddelen heeft opgenomen in een aanvullende verzekering. Vraag dit na bij uw zorgverzekeraar.
- Voor voorzieningen waarvan u weet dat u ze tijdelijk nodig heeft, kunt u naar de thuiszorgwinkel. U kunt hierbij denken aan een rolstoel of douchestoel voor tijdelijk gebruik.
- Een verhoogd toilet/toiletverhoger. U kunt deze zelf kopen en plaatsen/laten plaatsen.
Zorg in natura of persoonsgebonden budget
Als u een voorziening vanuit de Wmo krijgt toegekend, kan de gemeente deze voorziening voor u regelen. De gemeente koopt bijvoorbeeld ondersteuning in bij een zorgaanbieder of regelt voor u een hulpmiddel via een leverancier zoals een rolstoel. Dit heet ‘zorg in natura’.
Wilt u zelf uw ondersteuning of hulpmiddel inkopen dan is dat in de meeste situaties ook mogelijk, met een persoonsgebonden budget (pgb). Dit is een vastgesteld geldbedrag dat u kunt gebruiken voor de ondersteuning of het hulpmiddel dat u nodig heeft. De medewerker van team Wmo kan u informeren over de voorwaarden, mogelijkheden en voor- en nadelen van een persoonsgebonden budget.
Kosten
Wanneer u een maatwerkvoorziening van de Wmo gebruikt, betaalt u in de meeste situaties een eigen bijdrage. De eigen bijdrage is een maandelijks bedrag van maximaal € 19,- (2022) ongeacht het inkomen, het vermogen en het gebruik. Zowel voor zorg in natura als voor een persoonsgebonden budget betaalt u een eigen bijdrage.
Meer informatie over de eigen bijdrage:
Termijn
Als uit de melding en het gesprek een aanvraag voor een maatwerkvoorziening ontstaat, ontvangt u vervolgens binnen acht weken na de melding een brief met de beslissing of u in aanmerking komt voor een maatwerkvoorziening. Deze termijn mag een keer verlengd worden met acht weken.
Bezwaar en beroep
Bent u het niet eens met de beslissing op uw aanvraag? U kunt binnen zes weken bezwaar maken
Bron WMO Magazine